Dnepr M-72

M-72 je motocikl koji se proizvodio u Sovjetskom Savezu. Zamišljen kao zamjena za
dva teška motocikla koje je koristila Crvena armija-TIZ-AM-600 i PMZ-A-750 koji su
se tijekom Zimskog rata s Finskom pokazali nezadovoljavajućima i smatrali su se
zastarjelim dizajnom. Odabrana zamjena je bio BMW R 71 koji je njemački Wehrmacht
odbacio kao zamjenu za R 12. Kao rezultat Pakta Molotov-Ribbentrop, uspostavljeni
su potrebni pravni, politički i ekonomski postupci za BMW koji je dao dizajn, alate i
obuku za proizvodnju motocikla i vojnih prikolica.

Proizvodnja je bila planirana u tri tvornice koje su bile smještene u Moskvi, Lenjingradu
i Harkovu, a dijelovi su dolazili i iz nekoliko drugih tvornica. Samo je moskovska
tvornica Московский Мотоциклетный Завод, (Moskovskiy Mototsikletniy Zavod),
(Moskovska tvornica motocikala) proizvodila kompletne motocikle prije njemačke
invazije 1941. godine i početka borbi na Istočnom frontu (Drugi svjetski rat).

Moskovska tvornica premještena je istočno u grad Irbit u zapadnom Sibiru i
preimenovana u Ирбитский мотоциклетный завод, (Irbitskiy Mototsikletniy Zavod)
Irbitska Tvornica Motocikala. Tvornice u Harkovu i Lenjingradu premještene su u Gorki
unutar pogona tvornice automobila GAZ i preimenovane u Горьковский
Мотоциклетный Завод, Gorkovskiy Mototsikletniy Zavod (Gorki pogon motocikala) –
GMZ. Tijekom rata, motocikli su se proizvodili i u IMZ-u i u GMZ-u, međutim sve
prikolice za M-72 motocikle proizvedena su u Gorkom.
Godine 1952. 500 motora za M-72 isporučeno je tvornici KMZ u Kijevu u Ukrajini da
proizvede svoju prvu seriju M-72. KMZ je proizvodio M-72 do 1956. Usko srodni
model, M-72N, proizveden je kasnije.

Sovjeti 1957. godine prodaju proizvodnu liniju M72 Narodnoj Republici Kini. Tvornica
IMZ-a isporučivala je Kini vojne motocikle M-72 sve do transfera proizvodne linije M-
72 1957. godine a nastavlja isporučivati dijelove u Kinu do 1960. godine. Proizvodnja
se nastavlja u Kini sve do sredine 1980-ih, pa je M72 postalo vozilo sa najdužim
proizvodnim vijekom, od BMW-a R71 iz 1938. do današnjih Chang Jiang CJ750.

Motocikli M-72 uglavnom su se proizvodili s pričvršćenom bočnom prikolicom, iako
su se pojavili neki solo motocikli za dužnosti pratnje i slično.

M-72 su se proizvodili u IMZ-u u Irbitu od 1942. do 1955. Sljedeći model, M-72M
proizvodio se od 1955. do 1960. godine.