Willys MB i Ford GPW nose formalna imena US Army Truck, 1⁄4-ton, 4×4 ili Command
Reconnaissance, a opće su poznati kao Willys Jeep ili džip. Ta vozila su bila vrlo
uspješna američka laka vojna vozila za terensku vožnju izgrađena u velikom broju
prema standardiziranom dizajnu. Proizvodila su se za Sjedinjene Američke Države i
druge saveznike snage u Drugom svjetskom ratu od 1941. do 1945. godine.
Džip je postao primarno lako transportno vozilo na kotačima američke vojske i njenih
saveznika, a predsjednik Eisenhower ga je jednom nazvao “jednom od tri odlučujuća
oružja koja su SAD imale tijekom Drugog svjetskog rata.” Bilo je to prvo masovno
proizvedeno vozilo sa pogonom na sve kotače na svijetu. Izgrađeno je gotovo 650.000
jedinica, što je činilo četvrtinu ukupnih američkih neborbenih motornih vozila
proizvedenih tijekom rata, i gotovo dvije trećine od 988.000 proizvedenih lakih 4WD
vozila, računajući zajedno s Dodge WC serijom. Velik broj džipova isporučen je
saveznicima SAD-a, uključujući i tadašnji Sovjetski Savez.
Povjesničar Charles K. Hyde napisao je: “U mnogim aspektima džip je postao kultno
vozilo Drugog svjetskog rata, s gotovo mitološkom reputacijom žilavosti, izdržljivosti i
svestranosti.” Ne samo zbog toga što je postao radni konj američke vojske, zamijenivši
konje i druge vučne životinje (koje su se još uvijek intenzivno koristile u Prvom
svjetskom ratu) u svakoj ulozi, nego i improvizirane modifikacije na terenu također su
učinile džip sposobnim za gotovo sve druge funkcije koje bi vojnici mogli zamisli.
Štoviše: vojne džipove usvojile su zemlje diljem svijeta, toliko da su postale
najkorištenije i najprepoznatljivije vojno vozilo u povijesti.
Nakon Drugoga svjetskog rata, originalni džip nastavio je služiti u Korejskom ratu i
drugim sukobima, sve dok nije ažuriran u modelima M38 Willys MC i M38A1 Willys
MD (1949. odnosno 1952. godine), dok ga je Ford u potpunosti preoblikovao u obliku
džipa M151 predstavljenog 1960. godine. Njegov je utjecaj, međutim, bio mnogo veći
– proizvođači diljem svijeta počeli su graditi džipove i slične dizajne, bilo po licenci ili
ne – isprva prvenstveno u vojne svrhe, ali kasnije i za civilno tržište. Willys je 1945. MB
pretvorio u civilni Jeep CJ-2A, čime je postao prvi masovno proizvedeni civilni pogon
na četiri kotača na svijetu. Ime “Jeep” zaštićeno je zaštitnim znakom i preraslo je u
uspješan i visoko cijenjen brand.
Proizvođači:
Willys-Overland (MB)
Ford (GPW)
Produkcija: 1941–1945
Broj proizvedenih jedinica:
Ukupno: 647.925
Willys MB: 359.489
Ford GPW: 277.896
Specifikacije:
Masa praznog vozila: 1.113 kg (s tekućinama u motoru i punim gorivom), 1.060 kg suhe težine
Duljina: 3,36 m
Širina: 1,57 m
Ukupna visina, sa krovom: 1,77 m, bez krova 1,32 m
Posada 3 do 4 ljudi
Dizajniran je za postavljanje mitraljeza kalibra .30 ili .50 koji se okreću na stupu između naslona prednjih sjedala
Motor: četverocilindrični, 2200 cm3 redni benzinski Willys L134 “Go Devil” snage 60 KS
Nosivost: 540 kg na cesti, 360 kg na terenu
Prijenosna kutija s tri brzine za vožnju unaprijed i jedna unazad
Ovjes: krute osovine na lisnatim oprugama sprijeda i straga
Udaljenost od tla: 22 cm
Kapacitet goriva: 56,8 litara
Operativni radijus: 480 km
Maksimalna brzina: 105 km/h